Pawn Öğreniyorum - Ders 1

Pawn'a Giriş (Temel Anlatımlar)

Pawn Nedir?

Pawn tam anlamıyla bir programlama dili değildir. Yani pawn öğrenince pek programlama dili öğrenmiş olmuyorsunuz. Script geliştirmek amacıyla kullanılır. San Andreas Multiplayer oyunu dışında başka platformlarda kodlama yapabilirsiniz.

Pawn, Small-C dilinden etkilenmesi üzerine yapılmış ve kodlar da C dilini anımsatır. Zaten bunu C dilini biliyorsanız fark edersiniz. Ya da pawn dilini öğrenip C diline geçiş yaptığınızda çok yabancılık çekmezsiniz. Ancak C dili daha geniş kapsamlı olduğu için Pawn dilinden öğrenecek daha çok şeyiniz olur. Pawn'ın syntax yapısı bazı şeyler haricinde C ile aynıdır.

Pawn, San Andreas Multiplayer, Half-Life, AMX Mod X gibi platformlarda kullanılmaktadır.

Pawn ile kodladığınız scriptlerin kaynak kodları ".pwn" uzantılı dosyalarda saklanır. Bu pwn uzantılı dosyalar not defteri, notepad++ ve daha çeşitli kod editörleri ile açılabilmektedir. Ancak Pawn compiler tabanlı bir kodlama dilidir.

Pawn Compiler, kaynak kodlarını P-code veya bytecode dillerine çevirir. Bu diller ise ".amx" uzantılı dosyalarda saklanır. Bu dosyaları not defteri ile açamazsınız. Ancak bir program ile ".amx" dosyalarını ".pwn" formatına çevirme ihtimaliniz de vardır. Fakat her ne kadar çevirse de bozuk olacaktır ve kodları compile edemeyeceksinizdir. Zaten moda şu linkteki küçük bir kodu eklediğinizde bu tamamen engellenmiş olacaktır.

Değişkenler

Yemeğin tuzsuzu, kodlamanın değişkensizi olmaz derler. Bu da öyle bir şey işte. Pawn'da da aynı şekilde, değişkenler ön planda olmalıdır.

Pawn'da bir değişken tanımlamak için "new" (yeni) kelimesini kullanırız. Dört çeşit değişken yapısı vardır. Bunlar şunlardır;


  • Integer
  • String
  • Boolean
  • Float

Bunlar, hangi yapıda bulunmasını istediğiniz türlerdir. Örneğin değişkene sayısal bir değer vereceksek integer değerini kullanırız.

Integer:

Integer sayısal değerleri taşır. Belirlediğiniz değişkene sayısal bir değişken atarken bu türü kullanırız.

Örnek olarak:

new sayi=3;

Yukarıdaki örnekte sayı değişkenine 3 sayısını atadık.

String:

String metinsel karakter değerleri taşır. Belirlediğiniz değişkene metinsel karakterleri atarken bu türü kullanmaktayız.

Örnek olarak:

new yazi[17] = "Selam sana insan";

Şimdi yukarıda tırnak içerisine mesajımızı, parantez içerisine ise karakter sayısını girdik. Fakat 1 değer fazla koyduk, peki ya neden? String değişkenleri tanımlarken +1 değer fazladan vermek zorundayız. Karakter sayısından fazla yazmanız performans açısından modunuzu etkileyecek ve zaman zaman lag gibi sorunlar yaratabilmektedir.

Peki el ile girmek zorunda mıyım? Hayır, bu işi Pawn'a da bırakabiliriz.

new yazi[] = "Selam sana insan";

Yukarıda otomatik olarak 17 karakter tanımlandı. İşte bu kadar, basitmiş değil mi? :)

Boolean:

Boolean türü, true veya false değerlerini alırlar.

Örnek olarak:

new aktiflikdurumu = true;

Böylece değeri true oldu. Fazla anlatılacak bir tarafı yok. Tek tarifi, true ya da false alması.

Float:

Bu türde de ondalık sayı değerlerini kullanırız.

Örnek olarak:

new Float:Ondaliksayi = 49.1;

Bu float değerleri genellikle koordinatlarda sıklıkla kullanılır.

Yorum Gönder

1 Yorumlar

  1. Ben yazı yazabildiğimizi bilmiyordum değişkene yeni şeyler öğrendim :D

    YanıtlaSil

Yorum yapmak için Google hesabına veya bir web sitesine ihtiyacınız yoktur. Kimlik seçme bölümündeki varsayılan değeri "Adı/URL" olarak seçebilir, isminizi yazdıktan sonra "Devam" butonuna tıklamanız yeterlidir. Sizlere gösterdiğimiz minik adımların arkasından yorumunuzu yazmaya başlayabilirsiniz. İçeriğimizle ilgili yorumunuzu yaptıktan sonra "Yayınla" butonuna basmayı unutmayın!